Sturehof Gäddfiskesällskap

SGS – Bara ett kast till!

Robert Wirdahl slår till!

Posted on | August 13, 2012 | Comments Off on Robert Wirdahl slår till!

Vi har en ny ledare på stegen! Här är en rapport från Robert som beskriver de kast mellan besvikelse och triumf som gör fisket så härligt, och emellanåt frustrerande… Stort grattis Robert, en pangfisk!

-“Jag åkte ut tidigt (05.00) i torsdags för att se om man kunde lura upp någon stor gädda, det började väldigt dåligt men efter en timme hittade jag gädda ett ställe som har levererat många men små. Som sagt många hugg, tappade fiskar och 7st som fick syna insidan. Jag fortsatte utåt mot ett ställe där en god vän knipit en fin fisk på 12+, det visade sig vara ett bra drag. Jag stannade långt utanför viken och drev in, (indianmetoden) Första kastet gav en 6.0 kg fisk, jag drev längre ner i viken och ankrade upp. På andra kasten kände jag ett rejält motstånd i andra änden av spöt, förbryllad över det uteblivna “hugget” gjorde jag två snabba extra mothugg. Fisken visade sig och jag såg att den var en fin fisk (ca 10kg). Jag tog fram håven, drog gäddan emot mig och skulle precis håva fisken då den gjorde ett ryck med huvudet lossnade och gled ner i djupen. Galen av ilska efter ett och ett halvt års skitfiske åkte jag raka vägen hem och surade.

På fredag skulle min sambo åka i till stan så jag och min dotter Agnes 4år skulle vara hemma och förbereda lördagens kräftskiva. Efter frukost frågade jag Agnes om vi inte skulle åka ut på en liten tur och se om vi kunde fånga en stor gädda som hon kunde fota med sin nya digitalkamera (min gamla fiskekamera). Absolut tyckte hon om vi tar med fika. Vi åkte rakt ut till stället där jag tappade fisken dagen innan, jag drev in på samma sätt och ankrade upp. På andra kastet högg det ordentligt, denna gång gick landningen bättre och Agnes fick fota sin första fiskebild. Fisken vägde 9450g, det lönar sig att återvända..”